Badanie jest skierowane do osób mających na co dzień kontakt z młodzieżą z doświadczeniem uchodźstwa i dotyczy potrzeb tych młodych osób oraz osób z nimi pracujących. Zgłoszenia należy przesyłać na adres: hubert.pajaczkowski@szkolazklasa.org.pl. Dla uczestników badania przewidziane są upominki. Read More
Raport Sieci Informacji o Edukacji w Europie (Eurydice) o uchodźczych uczniach z Ukrainy w szkołach Europejskich w 2022 r. Zbiera systemowe rozwiązania i pomoc, której poszczególne państwa europejskie udzielają swoim szkołom w przyjmowaniu uczniów z Ukrainy. Read More
Webinarium odpowiada na pytania jak pomóc uczniom z doświadczeniem migracji w polskich szkołach jednocześnie troszcząc się o polskich uczniów, a także jak wspierać nauczycieli oraz zapewnić pomoc pedagogiczną i psychologiczną wszystkim potrzebującym. Read More
- Co obniża poziom lęku?
- Jak rozmawiać z polskimi uczniami o wojnie?
- Jakie formy zaangażowania w pomoc Ukrainie proponować uczniom?
- W jaki sposób przygotować klasę i szkołę na przybycie uchodźców?
- Skąd czerpać pomysły na zajęcia, integrację i nauczanie dzieci z Ukrainy? Read More
Zestaw publikacji i materiałów. Wielokulturowość dziś to zarówno sąsiedzi o innym pochodzeniu etnicznym, osoby o różnych poglądach religijnych, jak i niejednokrotnie dzieci migranckie w klasie. Read More
Jak będzie wyglądała sytuacja w polskich szkołach po wakacjach? Jakie są różnice między polskim a ukraińskim systemem oświaty? W „Podcaście z Klasą” opowiada o tym Jaryna Jasnij – pracująca w Polsce edukatorka z Ukrainy. Read More
Program dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Pomaga w pracy z osobami z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, zwłaszcza z dziećmi i młodzieżą z Ukrainy. To kompleksowe wsparcie dla szkół obejmujące: bezpłatne materiały edukacyjne, szkolenia online oraz indywidualne sesje z trenerami i trenerkami kompetencji wielokulturowych. Read More
Przewodnik dla osób nauczacjących oraz materiały dydaktyczne. Opisane działania i metody pracy koncentrują się m.in. na podniesieniu poziomu znajomości języka polskiego jako języka edukacji szkolnej oraz poprawie jakości pracy nauczycielskiej. W skład pakietu wchodzą narzędzia oraz materiały metodyczne do wykorzystania w klasach przygotowawczych. Dostępne są też przykłady działań, rekomendacje oraz wyniki projektów badawczych związanych z edukacją wobec wyzwań migracyjnych i edukacją międzykulturową. Część materiałów odnosi się do pracy asystentów i asystentek kulturowych oraz do roli nauczycielskiej we wspieraniu dzieci. Całość jest uzupełniona przykładami działań oraz literaturą związaną z obszarem wielokulturowości i wielojęzyczności. Read More
Znajduje się tu poradnik, jak zorganizować pracę w wielokulturowej szkole, wskazówki dla nauczycieli, materiały i pomocne w prowadzeniu lekcji, szkolenia, odezwy, listy i deklaracje ZNP oraz komunikaty po ukraińsku dla ukraińskich nauczycieli. Read More
Zbiór artykułów napisanych przez nauczycielki i inne osoby pracujące w instytucjach oświatowych w Polsce. Teksty są poświęcone praktykom placówek przyjmujących dzieci cudzoziemskie w Polsce. Działania mają się przyczynić do powstania zintegrowanej wielokulturowej społeczności szkolnej. Opisane rozwiązania to m.in.: zatrudnienie w szkole pomocy nauczycielskiej lub osoby pracującej jako asystent międzykulturowy / asystentka międzykulturowa, działania skierowane do polskich rodziców, opiekunów i opiekunek (zwiększające ich wiedzę na temat uchodźstwa i migracji) oraz działania wspierające naukę języka polskiego jako drugiego. Read More
Książka jest zbiorem tekstów naukowych pisanych przez specjalistki i specjalistów w zakresie pedagogiki wielokulturowej pracujących w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. W atrykułach są przedstawione wyniki badań dotyczących m.in.: organizacji zajęć z języka angielskiego jako drugiego, budowania relacji z rodzicami imigranckimi, których dzieci uczęszczają do szkoły, mechanizmów wykluczenia funkcjonujących w sposobie organizacji i prowadzenia szkoły, metod pracy w klasach, w których dzieci mają różne pochodzenie etniczne i narodowe, oraz różnych poziomów znajomości języka obowiązującego w szkole. Publikacja ma posłużyć jako wsparcie merytoryczne w określaniu metodologii i obszarów badań dotyczących sytuacji dzieci z doświadczeniem migracyjnym w szkołach w Polsce. Read More