Adaptacja kulturowa > Szkoła wielokulturowa > Publikacja „Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności”
Publikacja „Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości oraz wielojęzyczności”
Webinarium pokazuje jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami, by zapewnić poczucie bezpieczeństwa wszystkim uczniom i uczennicom oraz jak przygotować się do pracy w klasie wielokulturowej. Read More
Dzieci przygotowywane są do włączenia w system edukacyjny. Matki i dzieci otrzymują wsparcie w adaptacji do nowych warunków życia. Ukraińskie edukatorki szkolone są do pracy w Spynkach. Organizowane są dla dzieci Grupy Zabawowe (1-3 lata), Grupy Animacji Przedszolnej (3-6 lat) oraz grupy Dzienny Opiekun (0-4 lata). Program obejmuje również animacje zajęć dla dzieci z Ukrainy w punktach tymczasowego zakwaterowania w Polsce. Read More
Uczestnicy i uczestniczki programu szkoleniowo-edukacyjnego "Szkoła o Migracji" (osoby z mniejszych ośrodków
miejskich, inicjujące i rozwijające działania społeczne, kulturalne i edukacyjne, które dotykają tematu migracji) przygotowali podcast, scenariusz warsztatów oraz narzędziownik, w których dzielą się dobrymi praktykami i dają kilka wskazówek do działania. Read More
Scenariusz „Wyjdź poza czarno-biały świat" świetnie sprawdzi się w młodszych klasach, a „Między TAK i NIE” w klasach VII–VIII szkoły podstawowej oraz w szkole ponadpodstawowej. Read More
Publikacje zawierają m.in. scenariusze zajęć z analizy obrazu (zdjęcia wybitnych europejskich fotografów i fotografek), propozycje warsztatów pisarskich oraz ćwiczenia uczące wrażliwości i kompetencji międzykulturowych. Znajdziecie tu również omówienie ważnych tematów z życia społecznego i wyzwań współczesnego świata. Read More
Materiał prezentuje cztery kroki do porozumienia i zachęca do przeprowadzenia na lekcji ćwiczenia bazującego na metodzie porozumienia bez przemocy (NVC – Nonviolent Communication). Read More
Scenariusze lekcji dla klas V–VIII szkół podstawowych oraz dla szkół ponadpodstawowych. Pozwalają doświadczyć empatycznego patrzenia na ludzi. Dzięki temu rozwijają w uczniach i uczennicach umiejętność budowania porozumienia z osobami o odmiennych poglądach, pochodzeniu etnicznym czy doświadczeniu życiowym. Read More
Materiał porusza problematykę edukacji dzieci i młodzieży o innym pochodzeniu niż polskie, osób z doświadczeniem migracyjnym oraz przedstawicieli i przedstawicielek mniejszości narodowych i etnicznych. Omawia adaptację kulturową, rozwiązania prawne i praktyczne rozwiązania w codziennej pracy z grupą wielokulturową. Read More
- Co obniża poziom lęku?
- Jak rozmawiać z polskimi uczniami o wojnie?
- Jakie formy zaangażowania w pomoc Ukrainie proponować uczniom?
- W jaki sposób przygotować klasę i szkołę na przybycie uchodźców?
- Skąd czerpać pomysły na zajęcia, integrację i nauczanie dzieci z Ukrainy? Read More
Materiał informacyjny Ośrodka Rozwoju Edukacji (20 stron), opracowany przez Jolantę Rafał-Łuniewską, zawierający najważnejsze zmian w prawie oświatowym, ofertę szkoleniową ORE i propozycje działań, które mogą podjąć nauczyciele w pracy z uczniami z Ukrainy. Read More
Publikacja zwraca uwagę na obecność w Polsce młodzieży z doświadczeniem migracji. Przedstawia przykład działania skierowanego do tej grupy – program zajęć edukacyjno-integracyjnych, w ramach którego młode osoby mieszkające w Warszawie, ale pochodzące z krajów poza Unią Europejską opracowały autorskie komiksy. Prace obrazują spojrzenie autorek i autorów na ich sytuację w Polsce oraz doświadczenie migracji. Read More