Zawiera spis aktów prawnych i przydatnych linków oraz opis rozwiązań systemowych, które zostały wprowadzone w ubiegłym roku szkolnym, jak również tych obowiązujących od 1 września 2022 r. Read More
Broszura składa się z dwóch części, z których pierwsza opisuje zagadnienia opieki i kurateli nad dziećmi w Ukrainie, a druga pieczę zastępczą nad dziećmi w Polsce. Opracowanie jest zbiorem najważniejszych informacji na temat opieki nad ukraińskimi dziećmi w Polsce, które w prosty i przejrzysty sposób przedstawia istniejące w obu systemach prawnych instytucje. Read More
Opracowanie: Sylwia Kilanowska-Męczykowska. Obecność uczniów z doświadczeniem migracji reguluje prawo oświatowe i rozporządzenia MEN. Zbiór linków do tych dokumentów. Read More
Dokument nakłada obowiązek objęcia pomocą m.in. w przypadku trudności adaptacyjnych spowodowanych różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego (w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą). Pomoc należy zapewnić dzieciom i ich rodzicom. W rozporządzeniu jest mowa m.in. o formach pomocy i zadaniach nauczycielskich w tym zakresie. Read More
W dokumencie jest mowa m.in. o zasadach przystępowania do egzaminów kończących poszczególne etapy edukacji (egzamin ósmoklasisty, matura, egzamin zawodowy) i zwiększeniu liczby osób w klasach (w związku z przyjęciem dzieci i młodzieży z Ukrainy) w zależności od typu placówki edukacyjnej. Rozporządzenie mówi też o warunkach prowadzenia zajęć w lokalach, w których do tej pory nie było to możliwe, oraz o osobach, które przebywając na terenie Polski, uczą się zdalnie i pozostają w ukraińskim systemie edukacji. Dokument z 21 marca 2022 r. należy czytać łącznie z rozporządzeniem zmieniającym z 8 kwietnia 2022 r., które doprecyzowuje część zapisów oraz zawiera informacje o oddziałach przygotowawczych i zatrudnianiu w szkołach osób niebędących nauczycielami/nauczycielkami. Read More
Raport z badań jakościowych prowadzonych przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w 2022 i 2023 roku w ramach realizacji projektu "Biblioteka dla wszystkich. Różni. Równi. Ważni". Badanie ukazuje zróżnicowane potrzeby dzieci z Ukrainy, uwzględniając obranie przez nie różnych ścieżek edukacyjnych . Wyróżnia problemy, z którymi się mierzą oraz ukazuje jakie wsparcia potrzebują. Poniżej link do pierwszej części badań: https://biblioteki.org/publikacje/diagnoza-potrzeb-dzieci-i-mlodziezy-uciekajacych-przed-wojna-w-ukrainie/ Read More
Artykuł poruszający problematykę braku nowych zapisów prawnych, które umożliwiałyby zwiększenie liczebności oddziału o dzieci z Ukrainy również w roku szkolnym 2023/2024. Read More
Kilka najważniejszych danych z analizy:
ponad połowa dzieci uchodźczych w wieku szkolnym pozostaje poza polskim systemem edukacji; liczba uczniów w kolejnych miesiącach spada zamiast rosnąć (spadek o 10 000 osób od października 2023); tylko co piąty (22%) nastolatek w wieku ponadpodstawowym chodzi do polskiej szkoły; w ostatnich 6 miesiącach z polskiej szkoły zrezygnowało ponad 8% ukraińskich uczniów szkół średnich (odpadają tym częściej im bliżej matury); już 4% uczniów w Polsce to uchodźcy wojenni, gdyby do szkół zapisali się wszyscy, którzy są w Polsce byłoby ich aż 9%; oddziałów przygotowawczych (choć te pozostają często najlepszą formą integracji) jest coraz mniej, teraz uczy się w nich tylko 11 proc. uczniów; w co czwartej polskiej klasie jest już przynajmniej jedno dziecko z Ukrainy Read More
Pismo Zastępcy RPO do Ministra Edukacji i Nauki w sprawie wsparcia w procesie edukacji ukraińskich dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami. Read More
Rekomendacje Rzecznika Praw Obywatelskich zebrane po międzysektorowym spotkaniu konsultacyjnym w sprawie edukacji dzieci i młodzieży z Ukrainy. Read More